Adelövs Marknad

 
06.00, väldigt pigga vid bommen

 
Andrea, hennes kille Rasmus och William
 

 

 
                                                                               Rasmus och Hugo

Hej, förlåt förlåt för sämst uppdatering och att jag inte ens sagt att jag åkt till min stuga över helgen. Ledig torsdag, fredag från skolan för våran familje/släkt tradition. Vi har Adelövs marknad den första torsdagen i september varje år. Vår släkt har haft hand om den i minst 150 år och den är en av kanske Sveriges femte/sjätte största marknad i Sverige. Tro inte att vi bor i rostiga husbilar och säljer godisremmar eller plastiga handväskor. Det vi gör är liksom att vi äger marken och hyr ut den till dom som vill sälja. Och det är inte bara hyra ut, det är hundra gånger mer grejer än vad man tror som ska ordnas. Vissa är i marknadskontoret och sen går man runt och visar knallar var dom ska stå och tar betalt m.m. När vi var små gick ju vi bara runt och åkte gratis på tivolit men nu så har vi "jobb". I år tog jag och Andrea hand om bommen, en ganska meningsfull uppgift. Man vaktar handikapp/vip parkeringen genom att öppna och stänga en bom. Låter antagligen sämst, men vi får betalt och så för det. Marknaden är iallafall väldigt mysig, var en grej jag längtade till när jag var mindre.
En grej jag inte längtade till lika mycket var dagen efter marknadsdagen - Städdagen. Idag, dagen efter marknaden, åkte vi upp halv åtta till marknadsplatsen som dagen innan var rolig, när vi kommer dit är den tom, skräpig och äcklig. Då är det vi som tar på oss plasthandskarna och plockar skräp resten av dagen. Det ingår liksom också och självklart får vi betalt, annars är det knappast värt att göra det. Så nu känns det ganska skönt att det är över om ni förstår.


Kommentarer
Postat av: Leia ♥

Tack själv söt!

2010-09-03 @ 21:13:25
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: andrea

haha! aa jag längtar fortfarande efter marknadsdagen varje år ;) vet att du med gör det bella;) love you!

2010-09-06 @ 19:36:18
Postat av: Bella: sv. Andrea

haha jo okej det kanske jag gör...;) var iaf en great helg med dig, love you toooo!

2010-09-07 @ 17:07:58
URL: http://bellaofmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0